Djupandas

Snart är det Jul – glöm inte att andas!

Du kanske tycker det var en konstig påminnelse ?
Klart vi andas men HUR andas du?
Ta en funderare på om du andas högt upp eller drar ner luften i magen.
Stress är en av dom största bovarna till att vi andas fel men även känslomässiga händelse m.m.

Dysfunktionell andning ( andas högt upp ) gör att vi hanterar stress sämre, kan få astma liknande symtom, känna ångest m.m.

Med lugn djup andning ger det cellerna syre och reglerar co2 i blodet.

Lymfsystemet som är ett komplext nätverk av vävnader, organ och som har till uppgift att ta bort döda celler och annat avfall stimuleras.

Vagusnerven som förbinder hjärnan med alla vitala organ och bla reglerar immunförsvaret aktiveras. Det finns studier som visar att våra medfödda stamceller kan omvandlas och styras via vagusnerven vilket innebär att vi har makt att skapa nya celler 😊 bra va.

HUR GÖR MAN DÅ?

Djupandas , dra in luften genom näsan, ner i buken, andas ut och samtidigt pressa magmusklerna så luften går ut.
– sänd goda tanka till andra ( ja det hjälper )
Sjung
Gurgla munnen
– Gå på underbar Yin Yoga
– Få akupunktur
Lugn och mjuk massage.
Duscha kallt ( kanske inte så skönt )
Torrborstar dig

MEN framförallt STRESSA mindre och ANDAS lugnt.
Va med dom du älskar mest, Jul blir det ändå.

Kram på er alla fina där ute 💖