Lymfsystemet

Första dagen på det nya året började med ett ordentligt fyspass…….två bilsläp med hästbajs skulle tömmas, ett jädrans skitgöra 😄 så va den motionen gjord 💪😂.

Fysisk aktivitet är ju bra för lymsystemet, men blir det i stressform får den motsatt effekt.
Varför inte börja året med att påminna om detta livsviktiga system ( som jag själv haft problem med ).

Lymsystemet har egentligen två uppgifter.
reglera immunförsvaret.
– hjälpa till att få ut gifter, virus m.m

Det finns två saker jag INTE tummat på under min sjukskrivning.
1 motion
2 lymfmassage, torrborstning, djupandnig
VARJE DAG!

Lymsystemet som går parallellt med blodomloppet har ju ingen egen pump och behöver ” pumpas igång ” varje dag!
Längs lymfkärlen sitter små ” noder” och vi kvinnor har fler än män runt brösten och underlivet.
Det produceras 2-5 liter lymfvätska varje dygn.
Ju sämre cirkulation, som kan påverkas av stress, mediciner bla ju segare blir lymfvätskan och ju längre tid kan det ta att få igång den och bli av med svullnader, ödem och övervikt som många gånger kan bero på ett icke fungerande lymfsystem.
Något som också kan påverka lymsystemet negativt är titta ner långa stunder i mobilen. Då stryper man åter dom viktiga noderna som sitter runt halsen. Kolsyrat vatten , för mycket koldioxid i blodet bildas och det påverkar pH värdet. För mycket koldioxid gör att man bröstandas och diafragman stimuleras inte , då blir lymsystemet trögare. ( klart man kan ta något glas ibland ) .
Bröd och pasta gör också lymsystemet trögt. Operationsärr vid tex bröstoperationer och kejsasnitt försvinner viktiga noder, det är oerhört viktigt att massera och få igång lyms systemet.
Något som också är superintressant är Glymsystemet som hänger ihop med sömnen. I hjärnan finns hålrum med glymfvätska som vid djupsömn sköljs ut till lymfsystemet och man kan säga att en ” hjärntvätt” gjorts 😄. Detta sker bara vid djupsömn och narkos.

Vad kan vi då säga med allt detta?

Vi ska INTE stressa. Lymfsystemet gillar det parasympatiska tillståndet ( lugn o ro ) men det betyder inte att vi ska bli passiva.
Vi ska försöka undvika bröd och pasta så mycket det går, även kolsyrade drycker.
Vi ska sova gott.
Andas med diafragman – nedre delen av magen ska höjas lite samt bröstkorgen som ska breddas och höjas något, detta genom att man andas med näsan.
Dåligt lymsystem kan också hänga ihop med hormonell obalans.m.m
Vårt immunförsvar sitter i lymfsystemet.

Vad kan man göra åt det?

Andningen är A och O!!!
*Djupandas. Stäng munnen, andas djupt ner i buken, nedre delen ska höjas, bröstkorgen ska vidgas och höjas lite.
*Sträck på dig ,som en katt
*Tänk på hållningen, inte svanka då stryper ni åt lymfan i ryggen.
*Gör tåhävningar.
*Änglavingar
*Hoppa studsmatta
*Torrborstar. Börja med att massera groparna vid nyckelbenet sedan ” bullen ” vid nacken. Massera armhålorna och sist groparna i ljumskarna. Börja sedan borsta vänster arm från fingrarna till armhålan, gå sedan över till höger. Borsta brösten ut mot armhålorna, ryggen ut mot sidorna, magen från naveln och upp, nedanför naveln och ner till ljumskarna. Sedan vänster ben upp mot ljumskarna, sist höger ben. Avsluta med att stryka med båda händer från nacken och fram till groparna vid nyckelbenet. När du känner en rysning ända ner i benen har du fått igång ditt lymsystem.
* Få lymfmassage

*Försök ha munnen stängd vid all aktivitet.
Detta va lite av det viktiga lymsystemet som jag brinner så mycket för.
En bra investering är att ta sig lite tid varje dag att sköta om sitt lymfsystem 💖